Op de koffie

Nu deel ik wel vaker mijn dagelijkse koffiemomenten met anderen. Maar gisteren was wat mij betreft het begin van een nieuwe reeks met een vriend die ik alleen nog maar via Facebook kende. Vanuit een geintje geboren doe ik een verdiepend bakkie met Jacco. Voor herhaling vatbaar.

Ook Arno Brok gaat in het kader van zijn herbenoeming anderhalve-uurtjes koffiedrinken inplannen. De vele vluchtige contacten als burgemeester en voorzitter van diverse samenwerkingsverbanden laten vaak geen verdieping toe.

Burgemeester Kees de Bruin wordt vandaag door Kees Thies in zijn column in AD De Dordtenaar opnieuw weggezet als een old school bestuurder, niet meer van deze tijd. Goed in het doorknippen van lintjes en boerenjongens drinken. En dat moet wat hem betreft natuurlijk anno 2016 echt anders.

Ondertussen loopt inderdaad een vragen-naar-de-bekende-weg-enquête naar de kwaliteiten van de nieuwe burgemeester. Terecht wordt daarop ook door Kees Thies gewezen. Al denk ik dat het bij enkele keuzen nog wel eens verrassend kan zijn wat er uit komt. Meer bedenkelijk vind ik het dat de enquête zo vaak als je wil kan worden ingevuld en kennelijk ook door anderen dan Papendrechters…

Eerlijk is eerlijk: wat mij betreft mag de volgende burgemeester van Papendrecht wel iets meer hebben van Arno Brok. Bijvoorbeeld als het gaat om het ogenschijnlijke gemak waarmee hij in het openbaar optreedt en vanuit de functie zichtbaar is in de samenleving. Maar goedbeschouwd wil Arno Brok juist weer een beetje meer zijn zoals Kees de Bruin door meer verdieping te vinden in de één op één-gesprekken met inwoners en ondernemers. Zo bezien heeft de scheidend burgemeester van Papendrecht het toch zo gek nog niet gedaan.

image
Koffie: in alle varianten

Een columnist mag natuurlijk schrijven wat hij wil. Net zoals ik in deze blog. Laat ik dan eens schrijven wat ik veel mensen om me heen hoor zeggen. Is Kees Thies inmiddels niet wat old school? En voor een Drechtsteden-editie niet wat teveel van en voor Dordrecht? Wordt het steevaste wandelingetje met Blafmans niet wat sleets? Wordt het niet eens tijd voor iemand die op de koffie verrassende en verdiepende ontmoetingen heeft? En voor een enquête onder de lezers en diegenen die hun abonnement de afgelopen jaren hebben opgezegd?