Bron

In onze Franse periode hadden we Les Trois Sources (drie bronnen): de zon, de bosrijke omgeving en zuiver bronwater.

Soms kom je weer terug bij je bronnen. Mooi te zien dat Rijkswaterstaat, waarvoor ik toch jarenlang heb mogen werken (o.a. “handhaven is doen“), nog steeds een duidelijke aanpak heeft als het gaat om puntlozingen en de controle en handhaving ervan. Chemours en DuPont zullen merken wat het betekent als ze denken met de overheid te kunnen sollen. Het enige dat ik betreur is dat het nog zolang heeft geduurd voordat Rijkswaterstaat is gaan meten; dat deden we in de jaren ’90 bij dergelijke chemische vervuilers toch wat sneller en pro-actiever. Benieuwd ook of de mogelijke dwangsom hoger gaat uitvallen dan die waaraan ik juridisch heb bijgedragen aan het toenmalige Hoogovens (1 miljoen per dag dat de overtreding voortduurt, met een maximum van 50 miljoen). Gezien het hoge spel met gezondheid en mensenlevens is dit zeker te rechtvaardigen.

Een andere bron van aandacht is deze week het Rekenkamerrapport over toezicht en handhaving in de gemeente Papendrecht. Eigenlijk niet eens verbazingwekkend wordt geconcludeerd dat daar nogal wat aan schort. Het gaat lukraak en zonder duidelijke kaders en prioritering. Maar voordat menig politicus zich verbaasd en geschokt gaat afvragen hoe het zover is kunnen komen wil ik hier herinneren aan een casus die meer dan exemplarisch is voor het niet handhaven na geconstateerde overtredingen: die van de Rivierendriesprong. Net zoals in die casus wordt in Papendrecht in 6 van de 10 gevallen de overtreding gelegaliseerd. Met dat in het achterhoofd kijk je toch anders naar de vestiging van de rijwielhandel aan de Coornhertstraat, nietwaar?

Een andere voor mij inmiddels niet langer anonieme bron rept deze week van extravagante kosten voor de verhuizing naar Den Briel van de Bieb en de inrichting ervan. Deze zouden € 600.000 bedragen. Daar ben ik dan weer wel van geschokt! Zolang de bron hier zelf niet mee naar voren komt kan ik er helaas niks mee…

Het zuivere spel. Wat mag wel en wat mag vooral ook niet? Als we daarover als bestuurders onduidelijk zijn krijg je met regelmaat situaties die je koste wat kost wil voorkomen. Ook al beseft iedereen dat er altijd prioriteiten moeten worden gesteld. Ik laaf me nog steeds aan de bron van mijn eerste periode bij Rijkswaterstaat: zonder heldere handhavingskaders en een één op één-aanpak van geconstateerde overtredingen redden we het nooit. Een goede pakkans doet de rest.