Warm

Warm. Dat moet ie zijn. Volgens de enquête. De nieuwe burgemeester van Papendrecht. Zo lees ik ook vandaag weer in het AD. Daarnaast moet ie het geluid van Papendrecht ook stevig in de regio vertegenwoordigen. Uitgaande van de onafhankelijke positie van Papendrecht.

Zoals de huidige burgemeester in zijn rol rond de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid, denk ik dan. Na de Commissie ABZ op schrikkeldag wordt duidelijk dat er behoorlijk wat aan de hand is. De over het algemeen zakelijke relaties in het Algemeen Bestuur zijn behoorlijk bekoeld na het besluit in november 2015 om reservegelden in te zetten voor de dekking van de kosten voor de noodopvang van vluchtelingen. En zelfs nadat er meer geld vanuit het COA ter beschikking is gekomen resteert een bedrag van € 330.000 dat men inmiddels heeft afgetikt in het Algemeen Bestuur van 18 februari jl.

Net als Douwe Jan Elzinga (onder andere in Binnenlands Bestuur) vindt burgemeester De Bruin dat er sprake is van onbevoegde beslissingen van het Algemeen Bestuur. Het zijn immers de gemeenteraden die bevoegd zijn en het budgetrecht hebben. Zij zullen eerst hierover een beslissing moeten nemen, dat kan het Algemeen Bestuur niet zelfstandig. In die zin reiken de beslissingen van het Algemeen Bestuur verder dan de voorliggende casus.

Met verve houdt de burgemeester van Papendrecht vervolgens niet alleen tweemaal zijn pleidooi, maar probeert hij al sinds het besluit van november een gesprek te arrangeren met onder andere de voorzitter van de Veiligheidsregio. En dat lijkt er maar niet van te komen. Is er sprake van onmacht en volle agenda’s? Of is er veeleer sprake van onwil en vertragingstactiek? Hoe dan ook komt het er al drie maanden niet van.

Een gebrouilleerde situatie is ontstaan. Mogelijk zelfs verhit. Een gang naar de geschillencommissie of rechter lijkt voor de hand te liggen. Dat is de burgemeester van Papendrecht vooralsnog een brug te ver. Hij wil de zaak proberen niet juridisch op te lossen, maar bestuurlijk. Een juridische procedure leidt immers niet zelden tot loopgraven en (verder) verstoorde verhoudingen, maar is ook langdurig. Een bestuurlijke oplossing lijkt daarom meer opportuun op dit moment.

Maar hoe beweeg je mensen in jouw denkrichting? Kunnen leden en voorzitter van het Algemeen Bestuur nog wel terugkomen op hun eerdere beslissingen? Leidt dat niet tot teveel gezichtsverlies? Bovendien: als men niet wil praten: hoe dwing je het gewenste gesprek dan af? Hoe komt het Eerste Schaap over de (rechtmatige) dam?

De gekozen oplossing is niet zonder twijfel bij de commissieleden. Heeft dit wel het beoogde effect? Kan en mag dit eigenlijk wel? Of zijn we daarmee zelf ook onrechtmatig bezig? Maar wat ik en anderen ook van de oplossing vinden: gewaagd is het wel! En het experiment wordt bestuurlijk vernieuwend ook in Papendrecht inmiddels niet langer geschuwd, toch? Oog om oog kan best hand in hand met een uitnodiging op de koffie!

Niet het heetst van de strijd wordt opgezocht door een gang naar de rechter. We gaan ook zeker niet koel stilzitten en niks doen. Nee, het college schort op voorspraak van de burgemeester gewoon de contributie op. We betalen even de termijnbetaling aan de Veiligheidsregio niet. Een warme tussenoplossing om een gesprek af te dwingen en een bestuurlijke oplossing te zoeken.

Voor de sollicitanten naar de post van burgemeester van Papendrecht: warm en opkomend voor de belangen van Papendrecht heeft meerdere gezichten…

Een gedachte over “Warm

  1. Ja, en hij moet ook nog uit het bedrijfsleven komen las ik. Zou best eens verfrissend kunnen zijn, laat de inwoners dan direct uit de Papendrechtse ondernemers kiezen en de grootste ondernemer burgemeester maken, zijn we eindelijk ook eens als de andere Europese landen bezig “zelf kiezen” i.p.v. vanuit de oude middeleeuwse feodale maatschappij denken. Dan kan hij ook, zoals in de US, de sheriff van Papendrecht kiezen en is het geneuzel met de Veiligheidsregio mogelijk ook afgelopen. Succes met jullie nieuwe schout!

Reacties zijn gesloten.